Themanummer 'faro' over erfgoedbibliotheken

Voorpagina 'faro' themanummer erfgoedbibliotheken

faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is een driemaandelijks tijdschrift dat zich richt zich tot het brede cultureel-erfgoedveld in Vlaanderen en wil bijdragen tot de verspreiding van kennis en praktijkervaring op het vlak van roerend en immaterieel cultureel erfgoed en de cultuur van alledag.

Het juni-nummer is voor een groot stuk gewijd aan erfgoedbibliotheken. Dit speciale dossier kwam tot stand met medewerking van de Vlaamse erfgoedbibliotheek en haar zes partnerbibliotheken. Het bevat de volgende bijdragen:

• Jeroen Walterus, "Van bewaarbibliotheken in Vlaanderen naar Vlaamse Erfgoedbibliotheek. Korte historiek met enkele annotaties"
  • Eva Wuyts, "Van acquisitie tot zorg. Samen werken aan een toekomst voor erfgoedbibliotheken"
  • Dennis Schouten, "Behouden met vaart. Masterplan preservering en conservering Vlaamse erfgoedbibliotheken"
  • Lieve Watteuw en Jan Van der Stock, "De Anjoubijbel. Een koninklijk handschrift onsluierd"
  • Ludo Vandamme, "Naar een eerstelijnszorg voor bibliotheekcollecties'
  • Een blik op zes Vlaamse erfgoedbibliotheken:
    • An Renard, "Collectiebeleid Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience"
    • Jan Van der Stock, "Het Tabularium+ van de Centrale Bibliotheek van de K.U. Leuven"
    • Sylvia Van Peteghem, "Hebben we nog wel erfgoedbibliotheken nodig?"
    • Trudi Noordermeer, "Bibliotheek Universiteit Antwerpen: het verhaal van een fusie"
    • Marleen Vandenreyt, "De Provinciale Bibliotheek Limburg en het Historisch Informatiepunt Limburg"
  • Pierre Delsaerdt, "Terreinverkenning en referentiekaders. Een plaats voor erfgoedbeheer in de universitaire opleiding Informatie- en Bibliotheekwetenschap"
  • Hendrik Defoort, "Who is afraid of the digital age. Erfgoedbeheer als antidotum voor collectieve amnesie"

faro kan besteld worden via de website van FARO.

• 09-07-2010
  • Eva Wuyts ()