Deelcollecties van Vlaamse erfgoedbibliotheken (10 jaar Vlaamse Erfgoedbibliotheek)

papegaaienvleugel met label

In 2018 werd de Vlaamse Erfgoedbibliotheek tien jaar. Ter ere daarvan werd een speciaal themanummer van De Boekenwereld gemaakt. Elke maand delen wij een artikel daaruit met u. Vorige maand vertelde David Coppoolse over het belang van collectiebeschrijving. \

Ditmaal vroegen we aan de door de Vlaamse overheid erkende erfgoedbibliotheken om iets over een deelcollectie te vertellen. De reacties zijn mooie illustraties van de enorme  reikwijdte van het bibliothecaire erfgoed. Opvallend is bijvoorbeeld de papegaaivleugel die door een negentiende-eeuwse ontdekkingsreiziger werd opgestuurd ten bewijze dat er leven was op het eiland dat hij exploreerde. Over deze en andere deelcollecties leest u alles in De Boekenwereld.

Lees hier de vorige artikels in deze reeks.

• 06-03-2019
  • Ward De Wit (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)